Pelko- ja turvaruoat sekä -juomat

Moi taas! 

Tässä postauksessa kerron turva- ja pelkoruoistani sekä -juomistani. Anoreksiaa sairastaessa potilaalle muodostuu tyypillisesti henkilökohtaiset pelko- ja turvaruoat tai -juomat. Myös minun kohdallani näitä on muodostunut pikkuhiljaa syömishäiriötä sairastaessa. Kyse on ruokien jakamisesta hyviin ja huonoihin ruokiin, tai tutummin itselle turvallisiin ja pelottaviin ruokiin. Nämä ovat kaikilla yksilöllisiä, ja toisen turvaruoka voi olla toiselle se, mitä eniten välttää tai toisinpäin. Tyypillisesti runsasenergiset ruoat ja herkut ovat anoreksiaa sairastavalle pelkoruokia ja terveelliset ruoat turvaruokia. Mutta olen tavannut myös anoreksiasta toipuvia henkilöitä, joille herkut ovat kuuluneet itselle sallittuihin ja turvallisiin ruokiin. Voi olla siis niinkin päin. Seuraavaksi kerron omista turva- ja pelkoruoistani ja -juomistani, jotka ovat olleet minulle tyypillisiä syömishäiriötä sairastaessa ja siitä toipuessa. 

Turvaruoat ja -juomat

1. Kaurapuuro

Kaurapuuro on ollut minulle alusta alkaen se kaikista turvallisin ruoka, jota olen uskaltanut syödä myös pahimpina anoreksia-aikoina. En tiedä, mikä siitä on tehnyt niin minulle turvallisen. Ehkä se, että sitä uskaltaa syödä ison lautasellisen, eikä siinä ole siltikään paljoa energiaa. Olen myös aina yksin asuessani tykännyt puurosta. Tykkään laittaa puuron päälle lisukkeita, kuten banaania ja maapähkinävoita, jotka tekevät puurosta vielä herkullisempaa. Kaurapuuron olen pystynyt hyväksymään ruokavaliooni, vaikka en ole siihen joskus paljoa muuta pystynyt sallimaan. No, onneksi edes sen. Kaurapuuro kuuluu ruokavaliooni vielä tänäkin päivänä: Syön sitä joka aamu kahvin kera, nam!😋

2. Maustamaton jogurtti

Pahimpina syömishäiriö-aikoina myös maustamaton jogurtti on ollut minulle yksi turvallisimmista ruoista. Anoreksian aikana olen lähes pelännyt sokeria, minkä takia jogurtti ei missään nimessä saanut olla maustettua. Syömishäiriötä sairastaessa maustamaton jogurtti  marjojen/hedelmien ja myslin kera oli jokailtainen iltapalani. Ja voi, kuinka siitä aina nautinkin. Nykypäivänä syön myös jogurttia joka ilta. Välillä haastan itseäni ja ostan maustamattoman sijaan maustettua jogurttia. Mutta enemmän tykkään kuitenkin maustamattomasta jogurtista lisukkeiden kera. Maustetut jogurtit ovat minun makuuni  ehkä vähän liian makeita... Mutta kyllä nekin joskus menee!

Esimerkiksi tältä näyttää jokailtainen jogurttiannokseni😋








3. Kasvisruoka

Syömishäiriöön sairastuessa  halusin alkaa syödä terveellisemmin. Kasvisruoka oli minulle anoreksian silmin turvallista  siksi, että tiesin sen sisältävän vähemmän energiaa. Tämän takia uskalsin syödä kasvisruokaa suurempia annoksia syömishäiriöstä toipuessani. Osastoaikoina tykkäsin erityisen paljon eri osastojen kasvisruokavaihtoehdoista ja kotona tykkäsin tehdä itse erilaisia kasvisruokia. Tuntui, kuin kokonaan uusi maailma olisi avautunut minulle. Nykypäivänä syön myös kasvispainotteisesti. Näin on tuntunut hyvältä syödä ja mielestäni kasvisruoka on maukkaampaa kuin liharuoka. 😊


Oma suosikkikasvisruokani on tällä hetkellä uunifetapasta




4. Riisikakut

Syömishäiriötä sairastaessa kielsin itseltäni leivän. Toipuessani jotakin piti löytää sen tilalle, sillä pelkkä jogurttiannos iltapalana ei ollut riittävä. Sitten löysin riisikakut! Ne olivat niin kevyitä ja maistuivat hyvälle. Varsinkin, kun minulla oli ollut niin ikävä leipää, niin pitkästä aikaa sain jotain leivän kaltaista. Ja minulla oli ollut leivän lisäksi ikävä leivän päällisiä, joita ilman leipää harvoin tulee syötyä. Miten ihanaa olikaan syödä pitkästä aikaa niitä. Riisikakut sisältyvät ruokavaliooni vielä tänäkin päivänä. Nykyään en kuitenkaan syö niitä iltapalalla, vaan syön niitä joskus välipalaksi. Oma suosikkini on riisikakut maapähkinävoilla ja banaanilla.😋

5. Maapähkinävoi

En ole ennen syömishäiriöön sairastumista oikeastaan syönyt paljoa pähkinöitä. Ehkä niiden hintavuuden vuoksi. Ollessani pahasti alipainoinen minun piti kuitenkin löytää "terveellisiä ruokia", joilla nostaa painoa. Sitten keksin, että voisin alkaa syömään pähkinöitä, sillä ne ovat terveellisiä ja runsasenergisiä. Ostin kokeeksi kaupasta maapähkinävoita, jota aloin laittaa kaurapuuron päälle aamuisin. Ja voi kun se olikin hyvää! Kuten aiemmin kerroin, tykkään laittaa sitä myös riisikakkujen päälle. Maapähkinävoi kuuluu vielä nykypäivänäkin päivittäiseen ruokavaliooni. Se on jopa aika tärkeässä asemassa osana aamupalaani, sillä muuten aamiaiseni energiamäärä voisi jäädä liian pieneksi. Uskallan hyvin syödä maapähkinävoita ruokalusikallisen päivässä, vaikka tiedän sen sisältävän paljon energiaa. Ihminen tarvitsee rasvaa osana ruokavaliotaan, ja maapähkinävoi, kuten muutkin pähkinät,  sisältävät rasvoista juuriin niitä hyviä eli pehmeitä rasvoja. Pähkinät ovat myös hyvä proteiinin lähde. 

Tämä purkki minulta löytyy nykyään aina kaapista😄


6. Smoothiet

Syömishäiriötä sairastaessa juominen on ollut minulle helpompaa kuin syöminen. Olen jotenkin ajatellut juomien sulavan elimistössä helpommin ja nopeammin kuin ruokien. Juomien nauttiminen on myös helpompaa, sillä niitä ei tarvitse pureskella. Osastoaikoina syömishäiriöstä toipuessa vaihtoehtona oli ruokien sijaan juoda Nutridrink-juomia, jotka ovat apteekista saatavia juotavia täydennysravintovalmisteita. Niitä juomalla pystyin pikkuhiljaa taas totuttelemaan ravinnonsaantiin ja siihen, että suusta piti laittaa alas edes jotain. Nutridrinkit olivat mielestäni vieläpä miellyttävän makuisia. Anoreksiaa sairastaessa  tykkäsin tehdä kotona myös paljon smoothieita marjoista ja hedelmistä. Enää en ole juonut Nutridrinkkejä tai omatekoisia smoothieita, mutta uusi tuttavuuteni on proteiinijauheesta tehtävät smoothiet, joita välillä juon. Proteiinijuomajauhetta olen ostanut sen takia, että voisin lisätä proteiinin saantiani, jonka tiedän kasvispainotteisen ruoan takia jäävän hieman liian pieneksi. 

Omaksi suosikikseni Nutridrinkeistä muodostui
ehdottomasti mokan eli kahvin makuinen juoma




    








Pelkoruoat ja -juomat

1. Leipä 

Anoreksiaan sairastuessani jätin ruokavaliostani leivän kokonaan pois, koska uskoin, ettei se sovi vatsalleni. Luulin, että vatsani oli jatkuvasti sekaisin ja turvonnut leivän takia, vaikka jälkiviisaana tiedän sen johtuvan liian vähäisestä ravinnon saannista ja laihtumisesta. Mutta enhän minä sitä silloin tajunnut, minkä takia päätin jättää leivän pois. Erityisesti pelkäsin leivän aiheuttavan vatsan turvotusta, mikä oli minusta hirveää. Niin kovasti olin keskittynyt vatsan seutuuni, etten hyväksynyt sen turpoavan ollenkaan ja pakonomaisesti tarkkailin sitä koko ajan. Toipuessani syömishäiriöstä osastolla aloin taas lisätä leivän ruokavaliooni. Se oli kuitenkin todella vaikeaa ja ensimmäistä kertaa moniin kuukausiin leipää syödessäni itkin ja menin paniikkiin. Niin pelottavalta se ruoka minusta tuntui. Nykyään  leipä ei ole minulle enää niin pelottava ja se kuuluu iltapalaani. Leipä on minulle kuitenkin edelleen haastava ruoka, sillä sitä tulee usein ahmittua. Ehkä siksi ajoittain ahminkin sitä, koska kehoni pelkää, että milloin taas jätän sen pois. Niin kauan sen kuitenkin itseltäni kielsin. 😕

Palauttaessani leipää takaisin ruokavaliooni 100%- kauraleipä oli
hetken aikaa minulle turvallisin vaihtoehto 

2. Sokeri 

Syömishäiriön aikana olen vältellyt kovasti sokeria ja osittain välttelen sitä edelleenkin. Olen pelännyt sen nimittäin lihottavan tai kertyvän elimistöön. Kaupassa käydessäni luin tarkasti kaikkien ostamieni tuotteiden tuoteselostukset, etteivät ne vaan sisältäisi sokeria. Niin paljon sitä pelkäsin. Mutta harmikseni aika monet tuotteet sisältävät lisättyä sokeria, joten jouduin luopumaan paljosta. Nykyään pystyn hyväksymään sokerin joissakin tuotteissa, kuten myslissä, välipalakekseissä, jogurtissa ja tietenkin hedelmissä hedelmäsokerina. En kuitenkaan vielä tänäkään päivänä pysty ostamaan itselleni kaappiin paljasta sokeria, sillä en usko, että käyttäisin sitä mihinkään. Pystyn siis sallimaan lisätyn sokerin joissakin tuotteissa, mutta en itse pysty lisäämään sitä mihinkään. Sen verran haastava ruoka-aine se on vielä ja vaatii harjoittelua. 

3. Punainen liha

Syömishäiriön aikana kielsin itseltäni tietyt liharuoat. Tai syömishäiriö kielsi ne minulta, miten päin sen nyt haluaa ajatella. Jätin lihan pois ruokavaliostani myös sen takia, etten erityisemmin ole koskaan tykännyt siitä. Kanan ja kalan kuitenkin olen sallinut ruokavaliooni, sillä niistä minä pidän. Kielsin itseltäni punaisen lihan, sillä en uskonut sen olevan kovin terveellistä, enkä tykännyt sen mausta. Varsinkin osastoaikoina lihan maku ja rakenne ällöttivät minua. Miksi siis pitäisi syödä sellaista, mikä ällöttää? Tällä hetkellä syön liharuoista vain kanaa  ja kalaa: Se tuntuu "omalta jutulta". En siis usko, että tulen vähään aikaan lisäämään punaista lihaa ruokavaliooni. 

Kana ja riisi on ehdottomasti yksi lempiruoistani!










4. Herkut ja pikaruoka

Herkut ja pikaruoka ovat olleet tähän astisista pelkoruoistani kaikista sitkeimpiä, joita pelkään ja osittain kiellän ne itseltäni edelleenkin. Herkkujen lukeutuminen pelkoruokiin onkin hyvin tyypillistä anoreksia-potilaille. Se johtuu ehkä siitä, että ne sisältävät runsaasti energiaa ja ravitsemusuosituksissakin niitä kehoitetaan syömään vain harvoin. Pelkään edelleen herkkujen ja pikaruoan lihottavan minua. Näihin lukeutuvat siis muun muassa sipsit, karkit, leivonnaiset, jäätelö, suklaa, pitsat, hampurilaiset ja ranskalaiset. En tiedä milloin pääsen oikein yli "herkkupelostani". Tällä  hetkellä herkut ovat minulla harjoitteluasteella, mutta ajoittain taas kiellän ne itseltäni.  Usein,  kun taas  hetkeksi sallin herkut itselleni, niin sitten alan ahmimaan niitä. En osaa siis syödä niitä vielä niin kuin muut ihmiset. Tällä hetkellä herkkujen tai pikaruoan syömisen harjoittelu on minulle todella kaavamaista. Esimerkiksi: Ensiviikon tiistaina klo 15 syön yhden keksin. Eihän sellainen ole normaalia, vaan ennemminkin joustamatonta. Herkkujen suhteen minulla on siis vielä harjoittelemista. Joskus kuitenkin tuntuu, että olisi helpompaa jättää ne kokonaan pois ruokavaliostani, koska ne ovat niin vaikeita. Mutta en väitä, etteivätkö ne olisi mielestäni hyvän makuisia. 😋

Suklaa on ollut tärkeimpiä herkkujani ja toivon, 
että vielä jonain päivänä pystyisin sitä syömään💜











5. Hiilihapolliset juomat

Syömishäiriön aikana jumituin tarkkailemaan vatsani tuntemuksia. Tuntui, että minua ahdistivat kaikki tuntemukset, joita tuli vatsaan syömisen tai juomisen seurauksena. Minua ahdisti se, miltä tuntui, kun ruoka-aineet liikkuivat elimistössäni. Erityisesti pelkäsin vatsan tuntemuksia, joita tuli hiilihapoista. Tämän takia aloinkin välttelemään hiilihapollisia juomia, joita minun on vaikeaa juoda vielä nykypäivänäkin. En  pidä siitä, kun hiilihapotetuista juomista tulee jotenkin niin täysi ja turvonnut olo ja ne aiheuttavat ilmakuplia. En tiedä tulenko enää koskaan hirveämmin juomaan hiilihapollisia juomia tämän takia. Mutta en kuitenkaan kiellä niitä itseltäni, vaan jos haluan niitä joskus vielä juoda, niin sallin kyllä ne itselleni, kunhan vain kestän niiden aiheuttamat vatsan tuntemukset. 

Tässäpä  tällainen postaus tällä kertaa. Tätä oli mukava kirjoittaa!😊


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokemukseni osastohoidosta (osastopostaus #1)

Kuka minä olen? - Minun tarinani